نقدی بر فیلم در نبردی مشکوک - جشنوارۀ بین المللی فیلم ونیزدر نبردی مشکوککارگردان: جیمز فرانکو
بازیگران: نات ولف، جیمز فرانکو، وینست دیانوفریو، سلنا گومز، آنا اُرایلی، آنالی تیپتون، جک کلر، اسکات هیز، سام شپرد، جوئل مارش گارلند، جان سَوِیج، روبرت دیوال، اِد هریس.
در نبردی مشکوک عنوان رمانی است از جان استاینبک که در سال 1936 به نگارش درآمده است و به اعتصاب کارگریای که در سال 1933 در تولاری ِ کالیفرنیا روی میدهد، میپردازد. شخصیت اصلی داستان یک فعال حزبی است که میان میوهچین کالیفرنیا یک اعتصاب بزرگ به پا میکند و در صدد بر میآید تا هر چه بیشتر به تعداد همراهان ِ خود در این مسیر بیفزاید.
"آخرین تکشاخ" (لقبی که مارینا ابراموویچ به فرانکوی همهفنحریف داده) که در این سالها علاقۀ خاصی به استاینبک نشان داده است، در برادوی به اجرای "موشها و آدمها" او پرداخته و در مستندی نیز که کنکاشی است بر رمان "خوشههای خشم" و مفاهیم موجود در آن، حضور داشته است. فرانکو در کالیفرنیا نزدیک زادگاه مادری استاینبک پرورش یافت و از سنین طفولیت شروع به مطالعۀ آثار او کرد، به طوری که استاینبک بخشی از شاکلۀ دورانی کودکی را تشکیل میداده است.
کاملا قابل درک است که او چگونه تِم و زبانی اینچنین درخشان را در آثار خویش به دست میآورد و آنها را با ذائقۀ و ادراک مخاطب معاصر وفق میدهد به طوری که در عین حال اصالت تاریخی آن نیز حفظ شود.
در نبردی مشکوک – که عنوان آن از "بهشت گمشدۀ" میلتون اقتباش شده – حاکی از علاقه بسیار شدید استاینبک به آنچه در اذهان و قلوب انسانها نه به عنوان افرادی خود-محور و مسئول که به عنوان اعضایی از یک گروه وجود دارد، میباشد.
نهصد نفر از کارگران مهاجر در باغات سیب کالیفرنیا پس از پرداخت نشدن بخشی از دستمزدی که با آنها عهد شده بود، علیه زمینداران قیام میکنند. گروه میخواهد برای خودش زندگی کند؛ زندگیای قویتر و ترسناکتر از آنچه اعضای آن زیست میکنند. اعتصابی که توسط جیم نولان (نات ولف) و مک مکلئون (جیمز فرانکو) رهبری میشود، بر آرمانگرایی تراژیک، بر "شجاعت هرگز وا ندادن و تسلیم نشدن" بنیان نهاده شده است.
فیلم همچنین از حضور شماری از بهترین بازیگران هالیوود همچون سام شپرد، روبرت دیوال، وینسنت دیانوفریو، و اد هریس که در این اثر یکی از بهترین بازیهای خویش را عرضه کردهاند، سود میبرد. جیمز فرانکو با بر عهده گرفتن کارگردانی و در عین حال بازی در یکی از نقشهای این فیلم، کاری کرده است کارستان.
فیلم از لحاظ بصری بسیار قدرتمند است و صحنههای راهپیمایی اعتصابکنندکان تداعیگر نقاشی "مسیر کارگران" اثر جوزپه پلیتزا دا وولپِدو است که با عنوان "چهارمین طبقه" نیز شناخته می شود. این تصویر نه تنها ترسیمکنندۀ یک زندگی اجتماعی (یک اعتصاب) است، که نمادی است از مردمانی که فضایی برابر و یکسان به آنها تعلق گرفته است؛ جایی که زنی با کودکی در بغل همگام با مردان راه میرود. از سویی دیگر، "در نبردی مشکوک" تصویری است قابل توجه از یگانگی جنسیتها در نبرد برای حقوقشان.
نقاشی "چهارمین طبقه" اثر چوزپه پلیتزا
نمرهدهی نهایی:
تکنیک: الف
بازی: الف
داستان: ب+
نمره کلی: الف-
کیارا اسپانیولی گاباردی
گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید
برچسب : نقدی بر فیلم فروشنده,نقدی بر فیلم بارکد,نقدی بر فیلم ایستاده در غبار,نقدی بر فیلم کوچه بی نام,نقدی بر فیلم طعم گیلاس,نقدی بر فیلم دختر,نقدی بر فیلم 50 کیلو آلبالو,نقدی بر فیلم لانتوری,نقدی بر فیلم ساکن طبقه وسط,نقدی بر فیلم ماهی و گربه, نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 217 تاريخ : دوشنبه 15 شهريور 1395 ساعت: 2:41