مفهوم کشتزار بودن زن

ساخت وبلاگ
مفهوم کشتزار بودن زن
اعوذبالله من الشیطان الرجیم

سوره مبارکه بقره آیه

﴿۲۲۳﴾:

نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ

زنان شما محل بذرافشانی شما هستند، پس هر زمان که بخواهید می توانید با آنها آمیزش کنید. و (سعی نمایید از این فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکی برای خود ، از پیش بفرستید و از خدا بپرهیزید و بدانید او را ملاقات خواهید کرد و به مومنان بشارت ده.

زنان شما کشتزار شمایند. شما هر زمان که مناسب است به سوی کشتزارتان بروید و قبل از مرگتان برای خودتان به عالم قیامت ثوابی بفرستید و از خدا بترسید و بدانید که نزد خدا خواهید رفت و مومنان را بشارت باد.

متاسفانه بعضی رسانه های اسلام ستیز این آیه شریفه را به سخره گرفته اند که : قرآن مسلمانان شخصیت زن را این گونه معرفی می کند. در صورتی که این آیه ی شریفه نکات زیبایی دارد که توجه لازم به مسئله ی مباشرت را نشان می دهد.

نکته اول:
تلاش در زندگی و ارتباط زن و مرد با یکدیگر را تعبیر حرث و کشاورزی گوش زد می کند.


مفهوم کشتزار بودن زن


مفهوم کشتزار بودن زن

به نظر من دیدن این کلیپ زیبا ذهن را به این مبحث نزدیکتر می کند:(کلیک روی لینک پایین)

مراحل مختلف رشد جنین - قدم به قدم

نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ

حرث یعنی کشتزار.

کم یعنی شما.
لکم یعنی برای شما.
حرف ل (لام ) در کلمه ی عربی معانی متفاوتی دارد و در این آیه نوع ارتباط را تعریف می کند.

یکی لام مالکیت که انسان می تواند مالکیت عین کالایی را واگذار کند برای مثال:
المال لزید:
این مال از زید است.

آیا مرد نسبت به همسرش هرچند در همان مسائل خاص مالکیتی دارد؟

خیر

مردان چنین حقی ، ندارند چرا که زنان مانند کالا قابل انتقال نیستند.

دیگری لام تملیک منفعت است.
یعنی برای منفعت منزلی را به اجاره واگذار می کنید و شخص دیگری از این منفعت استفاده میکند . این رابطه هم وجود ندارد.

نوع سوم لام :
لام مالکیت انتفاع است.

زن ومرد در مسائل خصوصی خود، مالک انتفاع طرف مقابل هستند. ذات باری تعالی نفس انتفاع و ارتباط طبیعی را با تعبیر لکم به فکر و وجود و روح آن دو نزدیک کرده است.

سپس قرآن می فرماید: و قدموا لانفسکم.
گویا از همین ارتباط می توان آینده و قیامت را تضمین کرد، چرا که حسن عمل و شیوه ی درست سیاست گذاری میان زن و مرد مقدمه ای خواهد بود برای پای نهادن به آینده اش مطمئن وجهانی پاکیزه.

از همین محیط خانه و ارتباط صحیح می توانید سرمایه هایی برای خود و آینده تان داشته باشید و به سوی آینده ای بهتر و روشن تر قدم بردارید. تنها باید حدود خدا را رعایت کنید و تقوی پیشه سازید تا به دیدار خداوند برسید. در این صورت به مومنین مژده دهید که در این مسیر موفق خواهند بود و به دیدار خدا می رسند.

نکته دوم :
وقتی بحث کشتزار مطرح میشود بحث انتخاب هم پیش می آید، به عنوان مثال برای انتخاب یک زمین کشاورزی مناسب، شرایط کشت، درجه حرارت هوا، میزان بارش، نحوه تابش نور، حالت بذر کشت شده، نوع خاک و ... مطرح است.

خداوند با این تعبیر زیبا به گونه ای حساسیت های انتخاب ابتدایی ازدواج را بیان می کند. شما دقت کنید و تناسب ها را هم رعایت نمایید. قرآن تناسب را با کلمه ی حرث گوش زد می کند و این تعبیر را به نحوی اخلاقی و لطیف به ذهن می آورد.

نکته سوم:
هنگامی که در کشاورزی حالت اختصاصی وجود داشته باشد تلاش اجتماعی و توفیق بیشتری ایجاد می شود. در نتیجه روحیه ی امید در انسان افزایش می یابد.

در حقیقت این تعبیر قرآن عامل موفقیت در زندگی را تخصیص در همسری معرفی می کند یعنی زنان نمی توانند همسران متعدد داشته باشند.

در جاهلیت ازدواجی به نام رهط رایج بود که پیامدهای منفی آن در تاریخ به روشنی دیده می شود. زنی با چهار ، پنج، شش مرد ازدواج می کرد و نتیجه ی آن کسانی مثل عمروعاص می شدند. بنابراین حالت اختصاص باید در این جهت وجود داشته باشد.

چهارم:

اگر بحث کشت و زرع است ، کسی زمین کشاورزی را بدون نگاهداری و تعهد و تلاش در نظر نمی گیرد. بنابراین قرآن با این تعبیر مسئولیت ها و تعهدات مردان در قبال تامین هر گونه امنیت زنان در محیط خانواده را مشخص می کند.

پنجمین نکته:
این مطلب را به ذهن می رساند که مزرعه خموده و پژمرده مزرعه نیست. (اهمیت توجه مرد به حفظ این حالت )

منبع : کتاب زن از منظر قرآن -محمدعلی انصاری


- - , .

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 123 تاريخ : پنجشنبه 22 بهمن 1394 ساعت: 11:16