استاد رحیم پور: تخریب عدالتخواهی نیست/باید ببینیم که کجا مشکل وجود دارد و آن را حل

ساخت وبلاگ
استاد رحیم پور: تخریب عدالتخواهی نیست/باید ببینیم که کجا مشکل وجود دارد و آن را حل
اگر در عدالتخواهی روش عادلانه نباشد و نهی از منکر درست و منصفانه نباشد، مبالغه و سیاه نمایی باشد، این خودش منکر است. اگر کسی خطای کوچکی داشته باشد طوری و از او حرف می زنند که انگار کل وجودش خطاست، یعنی خطا را خیانت جلوه می دهند، یعنی چون چند جا سیستم فاسد شد بگوییم کل نظام جمهوری اسلامی فاسد است؟

حضرت امیر به مالک می فرمایند: بگرد صادق ترین افراد را پیدا کن که از تو انتقاد می کنند، آن هایی که بدون طمع و منصفانه نقد می کنند و حق تلخ را صریحانه بیشتر از دیگران می گویند آن ها را نزدیک ترین فرد به خودت قرار بده.
مسئولان جمهوری اسلامی شیعه علی نیستند فقط مسلمانند

وی افزود:حضرت رسول فرمود من در قیامت وکیل مدافع اقلیت های دینی هستم و برای آن ها اقامه حق می کنم. حتی اگر غیرمسلمانی حق قطعی او پایمال شود باید از او دفاع کنیم. بعضی ها استدلال می آورند که چون تو مسلمان نیستی اگر شکایتی کنی از تو دفاع نمی کنیم.
رحیم پور ادامه داد:باید جرات کنیم به مسئول بگوییم که چرا اجازه دادی موسسه های اعتباری تا اینجا جلو بیایند که سه میلیون نفر مشکل پیدا کنند؟ چرا نظارت نکردید؟ قوانین بانکداری بدون ربا داریم شما به چند قانون عمل کردید؟
عضو شورای انقلاب فرهنگی اضافه کرد:مرحله بعدی بعد از خواهش و انتقاد و اعتراض به مسئول امر است، باید به او بگوییم که باید رسیدگی کنید، به تو چه نداریم. باید بگوییم قوانین و شرع خدا را زیر پا گذاشتی و حقوق مردم ضعیف را زیر پا گذاشتی، باز هم به تو چه می شنویم باز هم وقتی به جایی نرسیدیم و علنی کردیم بخشی از وظیفه تمام شد اما وقتی می بینیم مسئله این طوری نیست، گاهی نمی گذارند مسائل را علنی و شفاف کرد، در اینجا باید علنی کنیم
وی در ادامه گفت :یادم هست یک زمانی مسئولین می آمدند برای نصب یک فرد دیگر تبریک در روزنامه می نوشتند، به این موارد اعتراض می کردیم دوستان خودمان می گفتند اینها استیصال و یاس شما از راه انقلاب هست، می گفتیم نه این ها نهی از منکر است.
رحیم پور ازغدی درخصوص اخلاق عدالت خواهی تبیین کرد:حضرت رسول فرمود کسی که صادقانه انتقاد نمی کند و تملق می کند، در حال خیانت است
ادب در امر به معروف و نهی از منکر اصل اساسی است، حتی با ظالم هم گفتند اگر درگیر می شوید ادب را حفظ کنید، بعد از آن رعایت انصاف است یک کلاغ چهل کلاغ نکردن، نکته بعد از ظالمان و آدم های نادرست استفاده نکردن در راه خداست، کنار انسان های مشکوک و غیر الهی نباید نشست.
نکته بعد اینکه اگر در این مسیر کسی گفت به تو چه بگویید خداوند این مسئولیت اجتماعی را برای ما تعیین کرده است، همه نسبت به هم دیگر ولایت و حق دخالت دارند، در مسائل اجتماعی حق الله و حق الناس ما ولایت داریم. یک سطح را ولی منتخب مردم دارد، یک سطح را مردم عادی تعیین می کنند.
این فعال فرهنگی ازقول پیامبر عنوان داشت: می دانید خداوند بیشتر از همه عاشق چه کسی است؟ کسی که بیشترین نفع و خدمت را به مردم دارد، این فرد نزد خدا و مردم محبوب تر و عزیزتر است، و کسی که بیشتر مقاومت می کنند و در راه حق پافشاری دارند و کاری کند مردم ترغیب بشوند به سمت ارزش ها. یعنی هرکس پرچم توحید و عدالت را بالاتر ببرد محبوب تر است .
پیامبر فرمود به کجا خواهید رسید و چه بر شما خواهد آمد وقتی کسی که از ارزش ها دفاع نکند و بی تفاوت می شوید. هرکسی اندازه خودش تلاش کند و خیرخواه باشد و به ضدارزش ها حمله کند، این ها بر شما واجب است و باید موضع گیری کنید. سپس فرمود اگر کسی به وظایفش عمل نکند کل آن جامعه ضرر خواهد کرد، خداوند فرمود همه با هم عذاب خواهید شد، وقتی یک جامعه سقوط کرد همه سقوط خواهید کرد، در آخرت هم هر دو عذاب خواهید شد، هم کسی که فرد فاسق و گناهکار بوده هم کسی که بی گناه و خیرخواه بوده است .
رحیم پور تصریح کرد:حضرت امیر فرمودند هدف بعد اجتماعی دین چیست؟ ته خط دینداری این است که کنار ارزش ها بایستید بی تفاوت نباشید و به ضد ارزش ها حمله کنید، این دین است که حدود و قوانین الهی را اجرا کنید.
خداوند برخی امت ها وتمدن های پیشین را لعن و نفرین کرد، این ها فقط دو سه خطا داشتند:
یک اینکه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند، هرکسی زندگی خود را چسبید و کاری نداشت که جامعه به کجا میرود، خداوند اینجا می فرماند لعنت بر سفها. جامعه ای احمق دارد که گناه در این جامعه عادی شود فاصله طبقاتی ارزش باشد.

کسی که نمی داند چه چیزی ارزش است و چه چیزی ضدارزش است نمی تواند عدالتخواه و مصلح اجتماعی باشد، چه بارها که فرد تصور می کند حرفش حق است و باید مبارزه کند.
رحیم پور ازغدی خطاب به دانشجویان دغدغه دار چنین عنوان کرد :کسی که می خواهد امر به معروف کند باید بیشتر از بقیه بشناسد و بداند. اعتراضات نباید قشری و سطحی باشد، باید به لحاظ علمی مسلط بود. باید وقت شناس بود، در وقت مناسب امر به معروف کرد و به فردی اتهام زد که برای اتهام و انتقاد خود مدرک داشته باشد. بدون مدرک جرم است . نمی شود از فردی بپرسید تو کلاه چند نفر را برداشتی؟ وقتی می گویی مخارج انتخابات را شفاف کن بایدمدرک داشته باشی. وقتی می گوییید ما شنیدیم این قدر پول انتخابات را خرج فلان جا کردید باید با مدرک و دلیل بگویید نه که تهمت و اتهام بزنید.
وی در خصوص رویکرد فکری وعملی عدالت خواهی اظهار داشت :نگاه دینی می گوید برای رفع مشکلات باید به خدا پیاه ببری ولی این دلیل نمی شود که عقلت را تعطیل کنی.آن هایی که فکر می کنند نگاه دینی این است که نظارت و قانون و عقل تعطیل شود، این ها مذهبی نادان هستند،
سنت پیامبر و آموزه های اهل بیت صریحا می گوید عقل و توسل باید با هم باشند، یعنی ممکن است برای مثال برخی زلزله ها منشا اش گناه باشد؟ بله می شود اما این دلیل نیست که هر جا زلزله می شود علتش گناه بوده وهرجا نشده دلیلش عدم وجود گناه است. خداوند می فرماید جهان را طوری ساختم که نسبت به سبک زندگی شما واکنش نشان دهد.
اگر در عدالتخواهی روش عادلانه نباشد و نهی از منکر درست و منصفانه نباشد، مبالغه و سیاه نمایی باشد، این خودش منکر است. اگر کسی خطای کوچکی داشته باشد طوری و از او حرف می زنند که انگار کل وجودش خطاست، یعنی خطا را خیانت جلوه می دهند، یعنی چون چند جا سیستم فاسد شد بگوییم کل نظام جمهوری اسلامی فاسد است.
عضو شورا انقلاب فرهنگی چنین نتیجه گرفت :اگر این گونه عدالتخواهی میکنیم این درست نیست. اگر سوال می کنیم چرا چند سال است وضعیت موسسات اعتباری این گونه است، سوال می کنیم چرا در قضیه هسته ای فلان کار را کردیم،اینها حق ماست، اما وقتی سوال را مطرح کردیم اما نخواستیم جواب را بشنویم این می شود القای یاس و نا امیدی، این هم غلط است، ما انسان های شریف و سالم در حکومت داریم، بسیاری افراد هستند اگر در کار شخصی باشند و شغل حکومتی نداشته باشند صد برابر ثروت دارند ولی این کار را نمی کنند، مسئولی داریم که بعد از سی سال هنوز خانه ندارد و مستاجر است. مسئول داریم که در دفترش وقتی خواستم از تلفنش استفاده کنم گفت این تلفن بیت المال است! این ها را باید ببینیم، یک مرتبه طوری حرف نزنیم که همه ی مسئولین دزد و فاسد وخیانت کار هستند این خیانت به خون شهداست. سیاه نمایی و مبالغه وبی مدرک حرف زدن حرام است. بحث ما این است که نظام ما مردمی و مشروع هست که در درونش فساد هم هست، این گونه نیست که بگوییم همه اش فساد هست، این زیر میز زدن است.
رحیم پور ازغدی در پایان گفت::نباید به سیستم ضربه بزنیم، باید ببینیم که کجا مشکل وجود دارد و آن را حل کنیم، اگر حل مشکل را می خواهیم باید ادامه دهیم اما وقتی تخریب می کنیم این عدالتخواهی نیست.
انتقاد به جامعه و این که نمی شود کاری کرد و بگوییم این ها همه مثل هم هستند این انتقال و تزریق یاس و نا امیدی به جامعه است.

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 190 تاريخ : جمعه 20 بهمن 1396 ساعت: 15:13